Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Egzamin ósmoklasisty zlikwidowany? Taką propozycję ma Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty. Jest odpowiedź ministerstwa

Magdalena Ignaciuk
Magdalena Ignaciuk
Wideo
od 16 lat
Egzamin ósmoklasisty zostanie zlikwidowany? Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty przedstawiło dokument, w którym proponuje szereg zmian w edukacji. Wśród nich likwidacja egzamin ósmoklasisty, zmniejszenie liczebności klas i likwidacja Kuratoriów Oświaty. Czy te pomysły mają szanse na realizację? Uczniów podstawówek czekają kolejne zmiany? Tak przedstawiana jest propozycja Stowarzyszenia. Jak do propozycji odniosło się Ministerstwo Edukacji Narodowej?

Spis treści

Egzamin ósmoklasisty do likwidacji?

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty stworzyło dokument, w którym zaproponowano zmiany w polskiej oświacie. Pojawiły się tam różne propozycje dotyczące oceniania, zmniejszenia liczebności klas, egzaminu ósmoklasisty, a także kształcenia nauczycieli oraz kompetencji kuratoriów oświaty. Jedna z tych propozycji szczególnie wzbudziła emocje - to likwidacja egzaminu ósmoklasisty.

Koniec egzaminu ósmoklasisty? Takie są propozycje zmian.
Koniec egzaminu ósmoklasisty? Takie są propozycje zmian. Andrzej Banas/Polska Press

Za docelowo niepotrzebne uważamy egzaminy kończące szkołę podstawową. Wyniki egzaminów przyczyniają się do tworzenia rankingów i etykietowania szkół, bez uwzględniania specyfiki ich pracy oraz uczniów. W naszej opinii istnieje tylko jeden argument przemawiający za organizacją egzaminów na koniec szkoły podstawowej: „wyrównanie szans” uczniów różnych typów szkół w rekrutacji do szkół średnich. Wymaga to wyjaśnienia – czy uczniowie różnych typów szkół są traktowani równo. Jednocześnie egzamin na koniec VIII klasy nie daje szkole potrzebnej informacji zwrotnej – ponieważ egzaminowanych uczniów już nie będzie okazji objąć jakimkolwiek wsparciem - skoro odchodzą ze szkoły – czytamy w przygotowanym przez OSKKO dokumencie.

Jak mają zostać przeprowadzone zmiany?

Egzamin ósmoklasisty jest tak naprawdę jeszcze bardzo młodym egzaminem. Pierwszy raz został przeprowadzony w roku szkolnym 2018/2019, dlatego propozycja jego likwidacji wzbudza spore kontrowersje.

– Ten egzamin to złe rozwiązanie, bo nauczyciele zbytnio koncentrują się na przygotowaniu do egzaminów, a nie na przekazywaniu wiedzy. Poza tym odbywa się on na zakończenie nauki w szkole podstawowej, więc uczeń nie otrzyma informacji zwrotnej o tym, co należy poprawić ani nikt mu w tym nie pomoże. Cena tego egzaminu dla dzieci, ale też dla szkół, jest zbyt wysoka w porównaniu z zyskiem z niego – mówi Pleśniar. Tym zyskiem jest ułatwienie rekrutacji do szkoły średniej. W jaki sposób ją zmienić? – Nie wiem. Ale zastanawiajmy się nad tym – tłumaczy w serwisie „Rzeczpospolita” przedstawiciel OSSKO.

Ministerstwo podaje konkrety

Ministerstwo odnosi się do proponowanych zmian. W wywiadzie dla Infor.pl wiceministra Paulina Piechna-Więckiewicz zdecydowanie wykluczyła możliwość zlikwidowania egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025 r. Dopuściła natomiast zmiany na egzaminie maturalnym w 2025 roku.

Jakie jeszcze zmiany zaproponowało OSKKO?

W dokumencie przygotowanym przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty pojawiły się także inne istotne propozycje zmian. Jedną z nich jest zmniejszenie liczebności klas i doprowadzenie do tego, by klasy liczyły maksymalnie 18 osób. Likwidacja Kuratoriów Oświaty i zastąpienie ich lokalnymi centrami wspierania szkół również byłoby ogromną rewolucją. \

Lokalne instytucje wsparcia (być może lokalne „Ośrodki Rozwoju Edukacji”) byłyby przybliżeniem do wspierającego systemu skandynawskiego, z zaufaniem do nauczycieli i brakiem nacisków na dyrektorów i samorządy. Państwo wystarczająco skutecznie może wiedzieć jak kształcą szkoły – z badań naukowych, na nieprzeszkadzającej próbie naukowej. Do niczego nie jest potrzebna – oprócz ręcznego sterowania – informacja jak pracuje dana konkretna szkoła. Potrzebne jest za to codzienne wspieranie przez pracownika, przygotowanego do tego zadania - czytamy w dokumencie.

Bardzo ciekawym pomysłem jest wprowadzenie nauczyciela wspomagającego na stałe, we wszystkich klasach. Zwykle w szkołach nauczyciel wspomagający, choć przypisany do konkretnych uczniów, pomaga wszystkim, wymagającym pomocy. Po wprowadzeniu zmian proponowanych przez OSKKO dodatkowe wsparcie otrzymaliby uczniowie każdej klasy, nawet takiej, w której nie ma żaden osoby z orzeczeniem o potrzebie dodatkowego wsparcia.

Propozycji jest wiele, jedno jest pewne: polską edukację czekają zmiany. Przyszłość zweryfikuje to, które propozycje pozostaną w sferze planów, a które zostaną zrealizowane.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Egzamin ósmoklasisty zlikwidowany? Taką propozycję ma Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty. Jest odpowiedź ministerstwa - Strefa Edukacji

Wróć na lukow.naszemiasto.pl Nasze Miasto